108 solhilsener på tre timer?

I yogaverdenen er tallet 108 noget ganske særligt – og det findes der en hel masse forskellige – både spirituelle, matematiske og fantasifulde – forklaringer på.

Derfor er det en tradition at lave 108 solhilsener i forbindelse med eksempelvis forårsjævndøgn – og nu kommer traditionen til København for at støtte regnskoven i Amazonas. Den 9. marts er vi seks yogalærere (Jessica Basken, Nanna Wagner Nielsen, Stine Brink, Samanta Castro Nash), som hver guider 18 solhilsener, og både nybegyndere og øvede kan være med. Vi skal nok sørge for at forklare stillingerne og overgangene grundigt – 108 chaturangaer kan godt gøre nas i skulderen ellers:)

Har du lyst til at være med på en anderledes udfordring, så er tid og sted:
Soulhouse på Nørrebro, lørdag den 9. marts klokken 14-17.
Læs mere her. Og find os på Facebook her.

108SS

Body-sds: Den ultimative overgivelse

Vi får ofte at vide i yoga: “Giv slip på dine spændinger, slap helt af i musklerne.” Men det er bare ikke altid lige let – nogle gange ved vi ikke engang, at vi spænder op, fordi vi er så vant til at gøre det konstant. Vant til at have kontrol.

Jeg har længe vidst, at jeg især omkring hofterne har tendens til at spænde op og holde godt fast – nærmest som om jeg ikke tør at give slip. Lidt lige som når jeg skal lette med et fly og automatisk aktiverer alle muskler for at forhindre, at flyet skal styrte ned – altså med andre ord en ret irrationel form for krampagtigt at holde fast i styringen, i kontrollen.
Konkret i yoga kan jeg mærke det i den type stillinger, der bliver kaldt hofteåbnere – og i stedet for at give efter, stritter mine muskler imod, så jeg ofte oplever, at nærmest alle andre i lokalet er smeltet helt sammen i en stilling, mens jeg stadig svæver og kæmper langt over jorden og får lyst til at snerre af læreren, der fortsat messer, at jeg skal overgive mig. Egentlig gør det jo ikke noget for yogaen, at jeg ikke kan komme langt ind i stillingerne, men det gør noget, at årsagen er modstand og spændinger, for det er ting, jeg rigtig gerne vil af med, og jeg ved, at det er muligt. Jeg ved bare ikke helt hvordan, jeg skal give mere slip.

Netop det talte jeg for nylig med nogle af mine medstuderende på yogalæreruddannelsen om. De anbefalede mig at prøve body-sds. Det står for “Body Self Development System” og er en dansk metode, som mikser dybdegående massage, zoneterapi, akupressur, ledfrigørelse og afspænding, og som både arbejder med krop og sind. Kort efter tog jeg hen til Henrik Friis fra Bedrekrop.dk, der holder til i et lille, rødt baghus på Frederiksberg. Efter få minutter sagde han venligt, men resolut:

Jeg ved allerede, hvad vi skal arbejde med.

Timen på briksen var ikke ligefrem behagelig. Så er du på jagt efter en times nydelse, er der mange andre behandlinger, jeg vil anbefale før Body-sds i hvert fald! Til gengæld er effekten mærkbar og holder meget længere end den ene time.
Hans lange, dybe tryk på bestemte punkter på min krop gjorde, at jeg var lige ved at skrige af smerte, men han blev tålmodigt ved, indtil jeg stoppede med at kæmpe imod og i stedet slappede af og trak vejret roligt helt ned i maven – indtil det pludselig ikke gjorde ondt mere. Det var nærmest, som om mine lår, hofter og baller flød lidt ud på briksen, og det kan godt være, at det ikke ligefrem lyder tillokkende, men det var et tydeligt tegn på, at jeg endelig gav helt slip – den ultimative overgivelse, som jeg ikke selv kunne opnå i yogastillingerne.

Da jeg cyklede derfra, følte jeg mig fri og lettet, og jeg tænkte over, hvor godt yoga og Body-sds egentlig supplerer hinanden, hvis man som mig gerne vil give lidt mere slip på kontrollen – både fysisk og mentalt. Og efterfølgende har jeg forsøgt at genfinde følelsen derhjemme – uden at have et par stærke hænder til at mose mine muskler. For eksempel ved at:

- lægge den ene fod op på et bord/vindueskarm/andet i hoftehøjde og så stå der og gøre hofterne og toppen af lårbensknoglerne tunge. Op til fem minutter, så musklerne kan nå at forstå, at de skal holde op med at kramme sig fast til knoglerne, og så hofterne kommer på linje.

- lægge mig på ryggen på gulvet med sædeknuderne helt op mod væggen og benene lodret op ad væggen. Den lækre Viparita Karani. Gerne helt op til ti minutter, hvor lårbensknogler får fred og ro til at synke ned mod jorden, ned på plads.

Fem lækre yogaevents i udlandet

Heldigvis er der masser af lækker yoga at mæske sig i her i Danmark. Men jeg elsker også at rejse ud i verden og lave yoga – her er nogle af de lækre ting i min kalender:

Yoganomaderne rykker til Tyrkiet:
I begyndelsen af maj rejser jeg med European Yogi Nomads til Istanbul. Konceptet er det samme, som da jeg var i Paris og skrev dette indlæg. Eventyr, nye venner og stjerneundervisere – blandt andre mine yndlings: Anja Bergh og Chris Chavez. Jeg glæder mig helt vildt meget til at alt den lækre yoga, til at møde alle de europæiske yoganomader, som jeg lærte at kende i Paris, igen og til at opleve Istanbul for første gang.

Yogagames i Sverige:
Tre dages event i Göteborg i slutningen af maj med et hav af yogaklasser og fantastiske undervisere. På mit program står blandt andre Jonathan Monks, Rusty Wells og Katy Appleton – jeg har fået dem alle  varmt anbefalet, men kender dem endnu ikke, så jeg er vildt nysgerrig. Jeg rejser derop med en flok kolleger fra Streetyoga og kan næsten ikke vente.

Mit første retreat – Sydfrankrig:
I uge 28 går en drøm i opfyldelse. Jeg er nemlig blevet hyret til at undervise på en yogaferie i Sydfrankrig, arrangeret af Mathias From fra Mindful Yoga. En hel uge med over 20 timers yoga og meditation i smuk natur – jeg føler mig virkelig taknemmelig over at have fået den chance! Du kan læse mere på www.yogaferier.dk

Gensyn med Ängsbacka:
Efter retreatet i Sydfrankrig tager jeg direkte tilbage til Sverige, hvor jeg skal på en uges yogafestival i den smukke, svenske natur. Vegansk økomad, farvede bedeflag i træerne, hippiefeeling og treehuggers. Jeg var der sidste år og var så begejstret, at jeg lovede mig selv, at jeg skal med hvert år – resten af mit liv. Lad os nu se, om det holder, men billetten til 2013 er i hvert fald købt.

Derudover skal jeg måske til Berlin og opleve skønne Elena Brower, som jeg “kender” fra mit yndlings online-yogastudie, Yogaglo. Men jeg håber, at hun også kommer til Danmark…

Kender du til andre spændende yogaevents, er du mere end velkommen til at tippe mig om dem – enten på min nye yogaprofil på Facebook.

Læs tidligere indlæg:

Om yoganomaderne, Anja Bergh og Chris Chavez:
- Da min frygt blev til ren lykke i Paris
-
Jeg ønsker mig
- Yoga helt nede på jorden
- “A legendary glorious blaast”

Om Ängsbacka:
- Lille bid af paradis
- Kærlighed i skoven
- Farvel fordomme?!

Masser af ny yoga til Aarhus

Mens København for længst har smidt de klassiske yoga-orange gevandter og i stedet svøbt sig i mere moderne yogaretninger, har Aarhus ikke haft så stort et yogaudbud. Indtil nu.
Nu åbner hele to studier nemlig på en gang. Hamsa udvider og åbner i Mejlgade, og The Yoga Collective åbner på Vesterbro Torv.

hamsatags

Hamsa, Mejlgade 50:
Det er min lærer Soham, der står bag det nye studie i Mejlgade. Guro Korterød Frantsen står for den daglige drift og skal selv undervise en masse – og også Soham er fast på programmet, så nu kan også aarhusianerne opleve Anusarayogaen, som jeg elsker så højt. Der vil også være både vinyasa og hatha. Jeg er så heldig at være tilknyttet som vikar og er på skemaet både i vinterferien og i uge 9. Kom endelig forbi, jeg er både super spændt (og lidt nervøs) for at skulle være med til at starte studiet op. Der skulle vist være et billigt introtilbud.

The Yoga Collective, Vesterbro Torv 1-3:
Bag det andet nye studie står Nadia Lunn og Britt Skov Madsen, som jeg kender fra min nytårsyogaferie. Begge er certificerede fra Sattva i København. Første yoga i studiet er en akro-workshop den 16.-17. februar med Line Bangsbo og Jeppe Skovgaard, som jeg har skrevet om her. Derefter kommer der blandt andet chandra, vinyasa og hatha flow på skemaet samt forskellige workshops. Det er i øvrigt også Britt og Nadia, der står bag den nye yogafestival i Aarhus, Yoga Days, som du kan læse om her.
Kæmpe tillykke med yogaen til dig, kære Aarhus!

Læs tidligere indlæg om yogaferien:
Min nye flamme
Det blev et yogaretreat
Champagne eller svedehytte

En anden slags lektier

På yogalæreruddannelsen får vi altid en masse lektier for mellem modulerne. Stillingernes sanskritnavne, anatomi, Anusarayogaens principper eksempelvis. Til det kommende modul har vi fået nogle helt specielle filosofilektier for.
Klassisk yoga er jo ikke kun de fysiske stillinger (asanas), vi laver på måtten – oprindeligt var der hverken krigere, kobraer eller kameler i yogaen. Eller gummimåtter for den sags skyld. Derfor skal vi selvfølgelig også lære om det tusinder år gamle fundament, som moderne yoga bygger på, så i seneste lektiemail stod der:

På modul 6 gennemgik vi de fem yama’er og niyama’er fra Patañjali’s Yogasutra. Vælg én af disse ti og praktisér den og undersøg den til modul 7. Læg mærke til hvad det gør ved dig, hvad det gør ved dine relationer, og om det er let eller svært… Det kan være en kraftfuld og sjov måde at praktisere yoga, men kun hvis du gør det helhjertet. Så fyr den af!!

Der findes cirka lige så mange tolkninger af, hvad yama’erne og niyama’erne grundlæggende dækker over, som der findes yogalærere. Nogen kalder dem yogaens do’s and dont’s, og de er to ud af i alt otte dele af den klassiske yoga, som Patanjali skrev om for nogle tusinde år siden.
Yama’er = Strategier for afholdenhed. Niyama’er: Strategier for selvdisciplin. Fem af hver.
Dem gennemgik vores lærer Simon Krohn med os en vinteraften for nylig med te, tæpper og slik, og han opfordrede os til i mens at mærke efter, om vi følte os ramt af nogle bestemte og så altså vælge én at praktisere i en periode. Jeg satte kryds ved tre og valgte til sidst “santosa” fra niyama’erne. Tilfredshed. Eller: ophøret af at have en idé om at mangle noget.
Resten af niyama’erne er: renhed, askese, selvstudie, hengivenhed til Gud. Yama’erne er: ikke-vold (“ahimsa” – den del, som mange yogaudøvere bruger som argument for vegetarisme), sandfærdighed, ikke-stjæle, cølibat (som sagt – alt det her er fra de ældgamle tekster:) og besiddelsesløshed.
Jeg er stadig i fuld gang med lektierne og vil derfor vente lidt med konklusionerne, men nemt er det i hvert fald ikke. Til gengæld er det vildt interessant, og jeg lærer mig selv bedre at kende, jo mere bevidst jeg bliver om mine tanke- og handlemønstre – at jeg eksempelvis har tendens til at hige efter noget andet end det, der er lige nu. Og jeg kan mærke, at der vokser en større taknemmelighed, ro og accept indeni mig, når jeg praktiserer santosa.
Jeg vil derfor gerne invitere jer bloglæsere til at lave samme lektier. Læse om Patanjalis otte dele af yoga, nærstudere de ti yama’er og niyama’er og så prøve at praktisere en eller flere. Eventuelt føre dagbog undervejs. Eller skrive om oplevelserne i kommentarfeltet herunder.
God fornøjelse med old school yoga.

Læs tidligere indlæg om Hamsa-uddannelsen:
Da jeg stod model
Popmusik og to pytter på en yogamåtte
Glimt fra skolebænken